poniedziałek, 24 listopada 2008
Wprowadzenie
Waszym zadaniem będzie stworzenie projektu, który będzie wyjaśniał przyczyny,podłoże i przebieg (czyli 3xP) konfliktów etnicznych w Europie w XX/XXI wieku.
Zależy nam abyście zrozumieli wpływ tych konfliktów na sytuację polityczną w Europie i na świecie. W związku z członkostwem Polski w Unii Europejskiej znajomość aktualnej sytuacji politycznej jest nieodłącznie związana z kształtowaniem tożsamości europejskiej.
Chcemy, aby ten projekt stał się dla Was treningiem, który przybliży Wam formy dyskusji i nauczy jak poprawnie i efektywnie ją prowadzić.
Zadanie
ZADANIE
Do najważniejszych zadań przewidzianych podczas realizacji projektu należy:
1. Dotarcie do informacji dotyczących konfliktów na tle etnicznym na terenie Europy.
2. Poznanie szczegółów dotyczących konkretnego konfliktu, ze szczególnym uwzględnieniem jego przyczyny, podłoża i przebiegu.
3. Opisanie reakcji opinii publicznej w sprawie danego konfliktu, na podstawie wiadomości z internetowych serwisów informacyjnych.
4. Analizowanie treści materiałów dostępnych na stronach WWW, ich krytyczny odbiór i archiwizowanie potrzebnych informacji.
5. Zredagowanie informacji w taki sposób, aby stały się one argumentami w dyskusji. Zamieszczenie ich na tym blogu.
6. Udział w dyskusji, która ma na celu przedstawienie problematyki danego konfliktu.
Podzielcie następujące części pracy między siebie - każdy opracowuje tylko jeden.
a) przyczyny (jakie wydarzenia zaogniły konflikt)
b) podłoże (jakie grupy etniczne ze sobą walczą)
c) przebieg (jakie terytorium obejmuje)
d) reakcja świata, wpływ na gospodarkę, politykę
e) Wasze refleksje, opinie, komentarze
Lider grupy ma za zadanie wzięcie udziału w dyskusji i zaprezentowanie konfliktu.
Waszym ostatnim zadaniem jest przekonanie nauczyciela, że konflikt którym się zajmowaliście jest szczególnie ważny dla losów świata.
Wygrywa grupa, która przedstawi najlepiej sformułowane argumenty i zbierze najwięcej materiałów.
Tematy dla grup:
Grupa I – konflikt w Kosowie.
Grupa II – konflikt w Gruzji.
Grupa III – Baskowie w Hiszpanii.
Grupa IV – konflikt północnoirlandzki.
Proces
Kolejność podejmowania działań podczas realizacji projektu:
Podzielcie się na cztery grupy. Muszą być co najmniej 4-osobowe. Wyznaczcie lidera. Każda z pozostałych osób niech zajmuje się innym zagadnieniem.
Wylosujcie konflikt, który będziecie opracowywać.
Zapoznajcie się ze stronami WWW zaproponowanymi przez nauczyciela. Wybierzcie tylko te, które będą Wam potrzebne do wykonania zadania.
Wykorzystajcie wyszukiwarki internetowe w celu znalezienia innych stron. Stwórzcie własne linki, zapisujcie potrzebne informacje (wraz z ich źródłem).
Liderzy konsultują z nauczycielem wspólną koncepcję opracowania tematu.
ŹRÓDŁA
Baskowie:
http://www.travelforum.pl/mini-przewodnik-po-hiszpanii/3447-baskowie-kim-s-o-co-walcz.html
http://pl.wikipedia.org/wiki/Baskowie
http://www.rp.pl/artykul/61991,199889_Baskowie_i_my.html
http://tajemnice.org/content/view/88/35/
http://pl.wikipedia.org/wiki/ETA
http://www.historia.terramail.pl/opracowania/wspolczesna/konflikt_serbsko-albanski_o_kosowo.html
http://www.unic.un.org.pl/jugoslawia/index.php?id=wojna_w_kosowie
Irlandia Północna:
http://www.sciaga.pl/tekst/30431-31-konflikt_o_irlandie_polnocna
http://www.psz.pl/tekst-3569/Przemyslaw-Mechlinski-Irlandia-Polnocna-historia-konfliktu
http://pl.wikipedia.org/wiki/Irlandzka_Armia_Republika%C5%84ska
http://londyn.gazeta.pl/londyn/1,82233,5675355,Koniec_terroru___IRA_to_juz_historia.html
Gruzja:
http://portalwiedzy.onet.pl/13116,,,,kaukaskie_konflikty,haslo.html
http://wiadomosci.ngo.pl/wiadomosci/390785.html
http://tygodnik.onet.pl/14,136,wojna_w_gruzji,temat.html
Ogólne:
http://winntbg.bg.agh.edu.pl/skrypty2/0073/roz04.pdf
Ewaluacja
Ewaluacja
Zagadnienie grupy | Opinia ucznia |
Czy zagadnienie, którym się zajmowałeś zainteresowało Cię i będziesz go nadal zgłębiał? | Uzasadnienie |
Czy uważasz, że w szkole na lekcjach historii i WOS-u powinno się więcej czasu poświęcać na omówienie tego problemu? | Uzasadnienie |
Jakie inne zagadnienia z zakresu historii współczesnej Europy należałoby poruszyć w podobny sposób? | Propozycje i uzasadnienie |
Który z konfliktów uważasz za najistotniejszy dla losów Europy? | Propozycja i uzasadnienie |
Ocena pracy ucznia
Dane ucznia | Umiejętność posługiwania się komputerem | Jakość zdobytych informacji | Przetworzenie i końcowe opracowanie | Ocena za przygotowanie i udział w dyskusji |
1. | | | | |
2 . | | | | |
3. i następne | | | | |
ZASADY OCENIANIA
Umiejętność posługiwania się komputerem | Jakość zdobytych informacji | Przetworzenie i końcowe opracowanie | Przygotowanie i udział w dyskusji | |
Brak podstawowych umiejętności | Brak materiałów | Brak opracowania | Brak przygotowania | niedostateczny |
Nieznajomość wyszukiwarek, słabe posługiwanie się edytorem tekstu | Informacje nieobiektywne, nieprzydatne | Opracowanie słabe, błędy, uczeń nie podał źródeł | Niespójne argumenty i słaba prezentacja podczas dyskusji | dopuszczający |
Znajomość jednej wyszukiwarki, podstawowych funkcji edytora tekstu | Materiały częściowo obiektywne, zbyt szeroki zakres, słaba selekcja | Niewielka ilość błędów, brak źródeł | Brak logiki w przedstawianiu argumentów, rzadkie zabieranie głosu | dostateczny |
Znajomość kilku wyszukiwarek, dobra znajomość edytora tekstu | Dobry dobór materiałów, niezła selekcja | Staranne i prawie bezbłędne opracowanie, podanie źródeł | Logiczne argumenty, zabieranie głosu w istotnych kwestiach | dobry |
Jak w ocenie dobrej + wstawienie wyników pracy grupy na blog z pomocą nauczyciela | Dobry dobór materiałów, dobra selekcja, dodanie własnych komentarzy | Brak błędów, podanie źródeł informacji | Logiczne i spójne argumenty, wyczerpujące i efektywne wypowiedzi | bardzo dobry |
Samodzielna praca z wyszukiwarkami, edytorem, a następnie zamieszczenie wyników pracy na blogu | Dobry dobór materiałów, dobra selekcja, uzasadnienie wyboru, własne opinie i komentarze | Brak błędów, podanie źródeł informacji oraz dodatkowe informacje, wnioski | Logiczne i spójne argumenty, wyczerpujące i efektywne wypowiedzi, przekonanie pozostałych grup do swoich racji | celujący |